duminică, 9 octombrie 2011

Semafor de trafic auto cu circuite integrate CMOS

Saptamana trecuta am cautat prin niste cutii si iata peste ce am dat:


Ghici ciuperca ce e?


E un montaj electronic facut acasa, ceva special din vremuri imemoriale, cand eram mai creativ, cand totul se prefacea din gand in ceva real, tangibil :). Si asa cu acest montaj: eram fascinat de a construi tot felul de placi electronice pe care nu le foloseam pana la urma (cateva chiar le-am bagat in cutii de plastic, dar tot un fel de aparate nefolositoare au ajuns). Totusi, cine ar putea rezista tentatiei de a nu construi un semafor? :) Caci pana la urma despre asta e vorba: un semafor pentru o intersectie simpla ca mai jos:


Intersectia si semaforul


Schema e dintr-o carte de la Teora (va mai aduceti aminte acele carti de la Teora? Erau revolutionare pe vremea aceea si extrem de scumpe, dar continutul era valoros), cartea se cheama "301 scheme electronice" - o colectie de scheme electronice aparute in revista de electronica Elektor din Germania. Descrierea functionarii schemei este mai jos:


Click pt marire


Si acum schema:


Click pt marire


Am facut un cablaj imprimat dublu placat (se cheama PCB (printed circuit board) sau PWB (printed wired board) cu 2 straturi (2 layers - top and bottom)), na ,acum arata cum arata, dar atunci... Atunci eram bucuros ca am putut invata singur asa ceva si ca am ajuns la asa un nivel tehnologic tot singur :). Dupa ce am facut cablajul, am lipit toate componentele si am ajuns la acest modul (sau PCBA - PCB assembly (sau assembled?!)). Am pus multe LEDuri (light emitting diode sau dioda emitatoare de lumina), am lipit si firele, am verificat ca toate conexiunile sunt bine facute si "Contact!".
Lucrurile au decurs bine, adica fara pos si trosc, fara fum: LEDurile s-au aprins, s-au stins, ce mai, ca la un semafor adevarat.

Iata si un filmulet cu modulul functionand:

8 comentarii:

  1. Salut. Imi poti explica si mie ca pentru un incepator. Spre exemplu ce piese ar trebui sa cumpar ? Sunt incepator si am nevoie pentru un proiect. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut! Nu stiu exact ce anume doresti sa iti explic, din punctul meu de vedere este explicat totul - din pacate bazele trebuie sa le creezi singur. Pe imagini sunt toate explicatiile inclusiv logica dupa care opereaza cicuitele integrate.
    Sfatul meu este sa iti tiparesti schema si descrierea montajului (le gasesti mai sus, da click pe imagini sa le vezi mai mari) si apoi sa mergi cu tipariturile la un magazin de componente electronice. Acolo vei gasi componentele de care ai nevoie si poate cu putin noroc ai sa te intalnesti cu cineva cu experienta si care te poate sfatui mai in detaliu, ideea e sa pleci de acolo cu piesele si ceva explicatii utile :) (caci multi experti iti explica ce vor ei si ca "schema asta nu merge, uite aici o schema mai buna!" :) ) Bafta!

    RăspundețiȘtergere
  3. da cum fc un semafor ptr o intersectie 'sofisticata' ??

    RăspundețiȘtergere
  4. Pt o intersectie mai sofisticata.... In ziua de azi as folosi microcontrolere. Cumva iti trebuie un master unit, apoi secventa o programezi simplu. Ai cumva un proiect la scoala si nu stii cum sa scpai de el? :) Te pot ajuta, ne intelegem noi :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut. Imi poti spune si mie cum as putea face sa modific timpii de aprindere/stingere a ledurilor?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut!

      Condensatorul C1 si rezistorul R1 determina perioada de oscilatie sau cat de repede sa se schimbe culorile. Cred ca poti estima timpul astfel:

      frecventa oscilatie = 1 / (2,2 x R1 x C1) =? timpul = 1 / frecventa de oscilatie

      In cazul de fata, R1 = 10 Mega Ohm, C1 = 470 nano F deci (sper ca nu am gresit calculele, din graba :D )

      frecventa oscilatie = 1 / (2,2 x 10.000.000 x 470 x 1 / 1.000.000.000) = 1 / (2,2 x 470 x 0,01) = 0,0967 Hz => timpul = 1 / 0,0967 = 10,34 secunde

      Ștergere
  6. As vrea sa stiu de unde sunt pozele, m-ai ajuta foarte mult!
    Mersi!

    RăspundețiȘtergere