duminică, 31 iulie 2011

Muzeul Cinematografului din Girona - Spania

Spania are o industrie turistica puternica, adica oamenii vin acolo si viziteaza locurile. Printre altele viziteaza si muzeele. Un muzeu interesant a fost Muzeul Cinematografului, muzeu aflat in orasul Girona - Museu del Cinema (o ora de mers cu trenul din Barcelona).


Spre Museu del Cinema


Cladirea Museu del Cinema - Girona

Eram curios sa vad ce anume e in acest muzeu, asa ca intr-o zi am luat calea spre el. Biletul costa 5 EURO pret intreg, daca ai legitimatie de student, e la jumatate de pret. Da, asta m-a amuzat oarecum, doamna de la casa de bilete tragea de mine sa scot legitimatia de student, mai, mai, arat la fel de tanar :)))



Muzeul Cinamatografului din Girona are bazele pe o colectie privata, colectia lui Tomas Mallol. Acesta a donat colectia pentru vizionare publica pe la jumatatea anilor 1990 si asa a aparut muzeul.

Vizita dureaza cam 2 ceasuri, timp in care e bine sa citesti ce scrie la explicatii, afli lucruri interesante, au impletit istoria lumii cu acest fascinant domeniu. Vizita incepe cu un filmulet de vreo 7 minute, in engleza, filmulet in care se prezinta cum omul a incercat din cele mai vechi timpuri sa creeze un fel de realitate, sa vada personaje halucinante sau sa aduca realitatea dintr-o alta parte a lumii, in fata privitorilor aflati la mii de kilometri departare.

In fine, dupa ce am vazut filmuletul respectiv, am luat liftul si am urcat la etajul 3 (la ultimul), vizita decurge de sus in jos.


Camera obscura inversata


Camera obscura inversata - primul aparat de proiectie

Primele exponate arata cum oamenii din Asia au inceput sa faca personaje ale caror umbre erau proiectate pe un ecran, de obicei personajele erau din mitologia locala. Se pare ca acest teatru al umbrelor a fost repede exportat din Asia spre Europa prin intermediul negustorilor. De aici s-a dezvoltat si jocul de umbre facute cu mana (clasicele animale etc).

Aici am vazut un exponat interesant: in Franta, un tamplar a inceput sa sculpteze capetele bastoanelor astfel incat umbra acestora sa arate fie ca profilul lui Napoleon, fie ca al adversarilor etc; scopul era ca sa se indice cu cine cine posesorul bastonului: cu personajul politic X sau Y.


Bastoane cu cap cioplit - umbra similara cu profilul unor politicieni


Bastoane cu cap cioplit - umbra similara cu profilul unor politicieni

Dupa aceasta vine perioada Renasterii care aduce camera obscura in viata oamenilor. Masele (prostimea) era educata sa creada ca in camera obscura se petrece ceva diaboli Camera obscura sufera imbunatatiri, i se mai aduga lentile, ii mai sunt adaugate sticle colorate care proiecteaza lumina pe un ecran si se creeaza efecte placute ochiului si care pacalesc mintea, apoi sunt proiectate personaje care sperie oamenii (interpretari ale diavolului). Cu mici artificii tehnice, personajele prind oaresce miscare, dar totul este limitat. Aici mi-am dat seama ca radacinile imaginilor cu diavolul care are copite, coarne, fata oarecum de animal - toate acestea isi au radacinile in aceasta perioada renascentista. Deci cateva zeci de generatii care deja credeau ca diavolul asa trebuie sa arate, desi nimeni nu il vazuse :)


Proiector cu patefon


Mecanism care schimba imaginile proiectate


Aparat de proiectie cu lampa cu petrol

Insa lucrurile au evoluat si mai mult la camera obscura, au fost creeate surse de lumina puternice cu gaz, apoi surse de lumina electrica; in loc de proiectii cu diavoli si alte peronaje, au inceput proiectiile in care apareau diverse locuri din lume, oamenii erau fascinati sa vada acele locuri fara sa fie necesar sa le viziteze.

Totusi in toate acestea lipsea ceva: miscarea. Incet, caci asa incepe miscare :), au fost dezvoltate sisteme care sa dea viata imaginilor proiectate, insa totusi nu era suficient.

O revolutie comparabila cu aparitia camerei obscure a fost cea a aparitiei materialelor fotosensibile, mai pe sleau a filmelor fotografice in perioada anilor 1850, contributie majora a fost Joseph Nicephore Niepce. Acestea au dat posibilitatea ca imaginile sa fie capturate mai rapid, imaginile sa fie reproductibile. Tehnica s-a dezvoltat cu noua aparitie.


Joseph Nicephore Niepce - cel ce a dat lumii primele emulsii chimice fotosensibile


Aparat foto de la inceputuri

La un moment dat, a fost facut un experiment: mai multe aparate fotografice au fost aliniate si un cal cu calaret a trecut prin fata acestora si le-a declansat rand pe rand astfel ca la final a fost obtinuta o serie de imagini cu subiectii in diferite ipostaze, astfel ca oamenii "s-au prins" ca miscarea de fapt se poate reda prin imagini consecutive. Astfel au aparut primele incercari din domeniu, iar pe 13 februarie 1895 fratii Louis si Auguste Lumiere au patentat un sistem capabil sa surprinda imagini si apoi sa redea aceste imagini, intr-un cuvant a aparut cinematograful.

Primul film al celor doi Lumiere a rulat pe 22 martie 1895, a fost "La sortie des Usines Lumiere". Alt film a fost cel cu un tren ce sosea intr-o gara, cand acel film a fost oferit spre vizionare, spectatorii au fost ingroziti ca trenul vine din ecran si vine spre ei.


Louis si Auguste Lumiere


Aparat de proiectie cinematografica "a la Lumiere"

Deci totul este sa poti gandi in afara cutiei :) (craniene sau de alta natura - cum vrea fiecare).

Astfel ca a aparut o noua industrie, cea a filmului. Insa filmul acesta nu spunea prea multe, era... cam mut. Industria filmului a creea "starurile". Starurile epocii filmului mut au avut gloria lor, talentul lor a fost exceptional, starurile acestea reprezentand adevarati maestrii ai pantomimei, expresivitatea lor, modul in care erau perceputi de public fiind niste lucruri care iti puneau mintea la contributie putin, zic eu (adica trebuia sa intri in jocul lor, sa lasi imaginatia sa zboare). Pentru mai multa traire, pianul acompania filmul.


Charlie Chaplin - starul filmului mut

Totusi, lucrurile au un final, finalul filmului mut fiind introducerea sunetului. Aici s-a petrecut o mica drama, multe staruri ale filmului mut nefiind capabile sa se adapteze noilor modalitati de exprimare, nu au putut sa invete sa vorbeasca limba filmului cu sonor.


Aparat de proiectie cinematografica profesional


Aparat de proiectie cinematografica profesional

In momentul in care a aparut cinematograful cu sonor, Holywoodul a suferit un adevarat boom in ceea ce priveste cresterea de productii cinematografice, filmul a devenit un bun exportabil.

In cele din urma filmul cu sonor a primit si culoare, apoi aparatele de filmat au devenit mai compacte si mai accesibile consumatorilor si uite asa am ajuns unde suntem azi :)


Aparat de filmat personal


Colectie de aparate de filmat

In muzeu mai este si o mica sectiune dedicata televiziunii, aceasta a dus comoditate in caminele oamenilor si nu a mai fost asa de imperios de necesar sa mearga la cinema sa vada un film.

Un alt aspect interesant este ca machiajele actorilor au suferit odata cu cresterea detaliilor: la filmul alb-negru de inceput erau slabe detaliile, apoi au aparut filmele alb-negru cu detalii mai bune, deci si machiajele necesitatu mai mare atenie samd; la fel a fost si cu televiziunea: televiziune HD (high definition) da batai de cap in ceea ce priveste machiajele, orice imperfectiune se vede acum - nu orice poate fi "perfect" (sic! - o bucurie in plus sa vezi ca multe nulitati de la TV arata ca dracu' - de fapt o reprezentare moderna a diavolul din camera obscura).


Inceputurile televizorului


Acest tub era senzorul care captura imaginile la inceputurile televiziunii

Altceva ce am inteles din acest muzeu a fost ca odata cu confortul, s-a produs si o de-socializare (sper ca exista termenul asta): oamenii erau impreuna la cinema, interactionau, apoi a venit televiziunea care i-a separat, nu mai era necesar sa fie toti in sala de cinema, s-au izolat de ceilalti intre peretii propriului camin. La fel si cu automobilul - esti izolat de ceilalti si de natura in interiorul automobilului, culmea si castile alea mici si albe din urechi ne izoleaza la fel de mult unii de ceillalti.


Totul e perspectiva: privit din laterala, posterul arata un tobosar

Imi cer scuze de lipsa de date istorice / acuratete, poate detaliile sunt prea vagi, dar asta este doar pentru ca muzeul va asteapta sa il vizitati personal si sa vedeti si sa intelegeti ce doriti voi din minunata lumea a cinemaului :)

__

2 comentarii:

  1. Este chiar interesant,dar daca din dferite motive nu ajungem pana acolo,am reusit sa-mi fac o idee din ceea ce ai postat tu.Succes in continuare si sa auzim de bine.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am fost si eu la muzeul din Girona si este intr-adevar fascinant. In plus, am avut parte si de un ghid care ne-a explicat cu de-amanuntul cam care ar fi istoria cinemaului. Merita vizitat!

    RăspundețiȘtergere