duminică, 17 aprilie 2011

Incarcator solar pentru celular / GPS

Update: aici e un incarcator solar pentru celular facut acasa - nu e rau ce a iesit. ***************** "Curiozitatea a omorat pisica" - e o vorba. Raportat la lumea de azi, curiozitatea te face sa dai bani pe lucruri interesante, dar care nu sunt chiar ceea ce iti imaginezi.

De un timp cautam un aparat care sa ma ajute sa tin incarcate dispozitive electronice (celular, GPS) in timp ce merg cu bicicleta fie utilizand energia de la dinam, fie altfel (energia solara). am aflat ca la A u c h a n in au ceva de genul asta, un incarcator solar. Asa ca am dat 76 RON pe aparat (sincer, cam mult).


Produsul si "cutia"

Iata despre ce e vorba: o cutie de plastic in care ai 2 acumulatori AA (de 760 mAh), pe o fata sunt niste celule solare, pe o parte ai un conector USB A mama si un buton, pe spate ai un LED si un picior care sa tina aparatul cu fata spre soare.

Accesorii produs si partea din spate cu acumulatori


Picior de sprijin

Functionare:
*incarcare acumulatori
cei 2 acumulatori din aparat se pot incarca fie de la soare, fie prin portul USB de la un calculator. Pentru aceasta trebuie ca butonul lateral sa fie pe pozitia "IN". LEDul de pe spate se aprinde verde cand se incarca (fie de la soare, fie din USB)


LEDul verde arata ca se incarca (se incarca de la soare)

*incarcare aparat extern (celular, GPS)
cand vrem sa incarcam un dispozitiv (celular, GPS) ce are incarcarea prin USB, punem butonul pe pozitia "OUT", conectam cablul USB livrat cu aparatul, la acest cablu conectam conectorul potrivit pentru dispozitiv si conectam dispozitivul. LEDul din spate se aprinde rosu cand aparatul incarca un alt aparat extern.


LEDul rosu indica incarcarea unui aparat extern (da energie in exterior)

Pro:
-ideea e faina, nu depinzi de prize de energie electrica pentru a incarca aparatele pe care le ai
-e mic si usor


Contra:
-cablul USB foarte scurt
-incarcarea extrem de lenta, tensiunea necesara pt USB (5Vcc) se obtine doar daca ai si acumulatorii in aparat (fara acumulatori ai undeva la 3,5Vcc, cu acumulatori ai pe la 5,4 Vcc)
-nu are suficiente tipuri de conectori (nu are spre exemplu micro USB sau conector subtire pt Nokia) - asta s-a rezolvat cu cablurile de la un incarcator de bricheta auto
-capacitatea acumulatorilor este redusa si sunt NiMH (760 mAh)
-depinde exclusiv de soare, daca e o zi inorata, se incarca mult mai greu (mai putina lumina); daca il tii agatat undeva si nu e cu fata spre soare, la fel se petrece
-nu stii cand e incarcat complet, nu stii cat mai poate incarca
-pretul cam mare pentru asa un aparat (poti cumpara la un pret asemanator un incarcator care sa livreze doar de la soare peste 5Vcc si care sa aibe in componenta un acumulator cu litiu (volum mai mic, energie mai multa decat NiMH))

Concluzia e ca am dat cam mult pe ceva ce nu merge asa cum credeam eu. De aceea voi continua proiectul cu incarcatorul de la dinamul de bicicleta, macar acolo cat se invarteste roata, stiu ca am curent de incarcare.


Incarcand un celular

PS: daca aveti un aparat care are un panou solar (indiferent de marimea acestuia), numarati dreptunghiurile albastre (celulele solare) si inmultiti cu 0,5; in acest fel aflati tensiunea pe care o poate livrata panoul (fiecare celula solara scoate 0,5 Vcc); curentul depinde de suprafata celulei, de iluminare, unghi de incidenta etc.
Aparatul de mai sus are 8 celule solare, deci el poate da 8 x 0,5 = 4Vcc (iar cum la USB ai nevoie de 5Vcc, nu e de mirare ca nu poate incarca un aparat extern doar din panoul solar)

__

2 comentarii:

  1. salut,cred ca am gasit omu potrivit aici.Mi-am luat si eu cateva tzepe ca sa le zic asa cu aparatele astea.Am cumparat 3:)) Am doua cu celule de 5.5V si 80mAh,cu acumulator intern de 3.6V si parca 7-800mAh (am schimbat chinezaria din el cu un acumulator de tel) si vreau sa zic ca nu prea merge cum speram.Adica arata ca se incarca bateria la tel dar dupa ce stau 3 ore cu el asa si il decuplez tot fara baterie raman.Deci eventual pot sa il folosesc de urgentza,il conectez,sun,si game over.Dar il folosesc la altceva,mi-am luat o lampa cu LEDuri pe USB si am curent in cort sau in cabana cand plec pe munte:X De asta nu m-am plans deloc pana acuma.Mai am una bucata incarcator dar face tot asa,dar are panoul ceva mai mare.E ceva ce gasesti pe google cu acumulator intern de 2600mAh.Defapt are jumate,l-am demontat eu si scria pe el 1800mAh:)) Chinezarie! dar tot asa merge.Ma gandesc sa fac un sistem de conectori si sa imi iau o inca o baterie de tel si sa o cuplez direct la aparatul asta solar.Cand nu mai am baterie,o sccot din tel si o inlocuiesc cu cea din aparat.Tot aia e.Am nokia cu baterie BL-5CB (am vazut cu 5CA,sper ca ar fi ok).pt discutii deastea te astept la o pove pe mess,o idee ceva acolo prinde bine. (alex_metal_07 , yuhuuuuu)Sanatate si bafta la produs curent!

    RăspundețiȘtergere
  2. Re update!! Salut sunt tot Alex.Am rezolvat problema dupa ani si ani.Am un panou de 5,5V 140mAh,am desfacut o baterie de laptop "uzata" la 10 lei din targ si am gasit 8x acumulatori Li-Ion 18650 2200mAh.Am pus vreo 4 in paralel sa am 3.6V si intre celula si acumulatori am pus o dioda 1N0007 (parca).Am mai pus un conector USB tata si cele 2 fire de alimentare + si - la acumulatori,cu alta dioda pe +.Asa pot sa incarc acumulatorii de 3.6V si de la soare si acasa pe usb.Apoi de la acumulatori am tras 2 fire la un "step-up" converter.Am luat de pe eBay.Care ridica tensiuni 0.5-4v la 5V cu mufa usb mama la care pot conecta ce vreau.Mi-am incarcat complet telefonul (galaxy mini 1200mAh) de vreo 5 ori. Bafta

    RăspundețiȘtergere